Dobíjecí stanice se dělí na AC, které dobíjí střídavým proudem, a DC s dobíjením stejnosměrným proudem.
Pro domácí a firemní dobíjení pro vlastní potřebu většinou stačí AC dobíjecí stanice ve formě Wallboxu s jedním nebo dvěma výstupy. Pokud chcete nabídnout dobíjení třeba svým zákazníkům a pořídit si stanici pro tranzitní dobíjení, je vhodnější DC stanice, která má výrazně vyšší dobíjecí výkon a nabíjí rychleji.
Dostatečnou kapacitu sítě a odpovídající jištění podle typu dobíjecí stanice. Pokud si nejste jistí, jaký typ stanice je pro vás nejlepší, pomůžeme vám. Připravíme pro vás studii proveditelnosti, ze které vyplyne, co bude k vybudování stanice potřeba.
Záleží na typu dobíjecí stanice. AC dobíjecí stanice s námi pořídíte od 26 900 Kč bez DPH. DC dobíjecí stanice máme v nabídce od 490 000 Kč bez DPH. Cena instalace se liší podle typu stanice a náročnosti připojení. U běžného AC Wallboxu cena instalace začíná na 10 000 Kč bez DPH.
Samostatné dotace na výstavbu veřejných dobíjecích stanic v České republice pro běžné žadatele v současné době nejsou, soustředí se pouze na specifický okruh zájemců. Můžete ale čerpat dotaci na nákup elektromobilů pro podnikatelské subjekty, města, obce nebo pro veřejné subjekty a v rámci těchto dotací vybudovat i dobíjecí stanice, která ale musí sloužit pouze pro účely subjektu, který o dotaci žádá. Stanice nesmí být využita jako veřejná. Více informací naleznete na webu Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. Pro fyzické osoby se pak dále nabízí program Nová Zelená Úsporám, který finančně podporuje pořízení dobíjecí stanice pro majitele domů či bytových jednotek. Více informací k této dotaci naleznete na webu Nová Zelená Úsporám.
Pro připojení stanice k odběrnému místu společných prostor společenství vlastníků umí naše stanice vygenerovat podklad k rozúčtování odebrané energie pro jednotlivé uživatele. Podle pravidel vašeho SVJ budete potřebovat souhlasy všech majitelů bytových jednotek.
Ne, dobíjecí stanice vám můžeme nainstalovat, i když máte jiného dodavatele.
Často se setkáváme s odmítáním elektroaut, protože nemají charakteristiku těch se spalovacími motory. To je vždy trochu úsměvné. Je to asi i obraz doby komfortu a pocitu, že máme na vše přirozený nárok. Současná elektroauta nejsou a ani nemají být srovnatelná s běžnými. Proč? Jednoduše to nejsou stejné věci. Ano, účel je stejný, ale technicky zkrátka ne. Jde o to, aby člověk pochopil význam dnešního elektrovozu. Nemá být dokonalý, ani všespásný. Je tu proto, aby nastolil novou cestu, která vede k šetrnějšímu a zodpovědnějšímu způsobu fungování naší společnosti. Dává základy budoucím generacím elektroaut, která možná budou i dokonalá. Dnes je však elektromobilita o určité změně myšlení, které není nutně limitující, jen je jiné. Dokonce nejsme ani tak zarputilí, abychom tvrdili, že elektrické auto by měl mít každý. Ne. Jsou případy, kdy pořízení elektrovozu nedává smysl a je lepší klasické auto. Vždy se ale bavíme o současné situaci. Budoucnost bude docela jiná.
Baterie v elektromobilu je velmi detailně řešena, často má i vlastní chlazení a je vybavena bezpečnostními systémy, které buďto odpojí celou baterii nebo její část. I tak baterie může začít hořet a v případě požáru je obtížnější ji uhasit, nicméně není to samozřejmě nemožné. Je potřeba ale vzít v úvahu že vozidlo se spalovacím motorem a plnou nádrží také při nehodě může začít hořet a s hašením to také není snadné. Další věcí je, že každá shořelá Tesla/elektromobil obletí svět, ale shořelých vozidel se spalovacím motorem si nikdo nevšímá, není to senzace.
Není výjimkou, že odmítání elektroauta nemá až tak co dočinění s jeho vlastnostmi, jakožto spíše s cenou. Ovšem už zdaleka neplatí, že by elektrické vozy stály dvojnásob jako klasické vozy stejné kategorie. Dá se ale hovořit o ceně o čtvrtinu až třetinu vyšší – to je fakt. V naší zemi zatím bohužel nemáme žádné podpůrné mechanismy v podobě dotací nebo jiných zvýhodnění kromě směšného odpuštění dálniční známky. Situace je jiná, pokud podnikáte. Pro firmy i podnikající fyzické osoby jsou možné dotace Ministerstva dopravy. Více info o dotacích. Cena je tím pádem srovnatelná s klasickým vozem.
Většina výrobců dává záruku na baterii na 8 let nebo 160 000/200 000km, zároveň garantují, že kapacita baterie neklesne za toto období například o více než 20 %. Je tedy nutné počítat s určitou degradací, za 5 let by ale baterie měla být naprosto v pořádku. Důkazem mohou být první Nissany Leaf, BMW i3 či Tesly model 3, které jsou v provozu mnohdy i déle. Jejich aktuální dojezd je malý také kvůli dnešní optice, kdy je poměrně běžný dojezd okolo 400 km, zatímco v době kdy tyto první elektromobily vstupovali na trh byl běžný dojezd 100 km. Životnost a kvalitu baterie také ovlivňuje způsob a prostředí užívání, například způsob dobíjení, provoz v severských zemích atd.
Cílem trhu je využívat dobíjecí stanice, které disponují tzv. Local Load Managementem. Tento systém v případě, že by hrozily výpadky na síti, poníží výkon na dobíjecí stanici tak, aby k tomu nedošlo. Nemusíme se také bát toho, že by nebyl v České republice dostatek elektřiny – ČR je 5. největším vývozcem na světě, ročně to dělá 17 000 GWh. Předpokládaná spotřeba vozidel v roce 2030 je 430 GWh.
Vzhledem k počtu elektromobilů, které jsou v České republice, není vůbec důvod se bát, že by infrastruktura nebyla dostatečná. Hlavní dopravní tahy jsou dobíjecími stanicemi již dostatečně pokryty. Do konce roku 2022 bude v rámci dotací z Operačního programu Doprava postaveno dalších 500 rychlodobíjecích stanic a podporována je i výstavba běžných dobíjecích stanic. S rostoucím počtem elektromobilů bude tedy rozvíjena i infrastruktura, která by měla být pro daný počet elektromobilů dostačující.
Dojezdy prvních běžných elektromobilů se pohybují okolo 150 – 200 km. S rozšiřující se výrobou však dojezdy rostou a výrobci již nyní běžně garantují dojezd okolo 400 – 500 km. Co se týká úbytku kapacity baterie (tudíž snížení dojezdu) při zapnutém topení/klimatizaci, není nutné se obávat, že se dojezd nějak rapidně snižuje. Mělo by platit, že u větších vozidel, případně vozidel s větší baterií je rozdíl dojezdu v létě a v zimě menší než u menších, například městských elektromobilů.
Moderní li-ion baterie jsou recyklovatelné z více než 90 %. Navíc lze baterie ukládat do bateriových úložišť, kde mohou dále sloužit. Například největší bateriové úložiště v ČR – Mydlovary má kapacitu 1,75 MWh.
Současně v ČR to může být argument – pohybujeme se ale i tak v rozmezí 30-50% úspor emisí, což není málo. Do budoucna bude situace také jiná. I kdyby energetický mix zůstal stejný, hlavní argument pro je skutečnosti, že emise na energii pro elektroauta jsou produkovány na agregovaných místech (v tomto případě spalovací elektrárny), kde si se škodlivými a nechtěnými látkami poradíme mnohem lépe, než když je rozséváme libovolně po celé zemi. Jako pro celou elektromobilitu i zde platí fakt, že nejde brát současnou podobu za finální. Je to spíše mezistupeň a měli bychom si uvědomit, že velké změny se dějí až ve velkém měřítku.
Jak již z názvu vyplývá, se službou Veřejná dobíječka uděláme ze soukromé stanice veřejnou. Jednoduše, bez další velké investice do platebního systému. Veškerou péči o zákazníka a fakturaci zajistíme a navíc Vás zapojíme do naší sítě dobíjecích stanic a otevřeme tak tu Vaši všem našim tuzemským, ale i zahraničním zákazníkům.
Ne, službu Veřejná dobíječka od nás můžete mít, i když máte jiného dodavatele.
Do sítě E.ON Drive je možné zapojit pouze dobíjecí stanice, které jsou kompatibilní s naším systémem – zpravidla jde o zařízení z naší nabídky zde na webu. Pro konzultace konkrétních případů nás prosím kontaktujte.
Nezoufejte, jsme připraveni na vše a náš tým odborníků si poradí s každou instalací dobíjecí stanice. Pokud je to potřeba, zpracujeme studii proveditelnosti, která jasně stanoví, jaké úpravy je potřeba realizovat v místě instalace. Teď už nás stačí jen kontaktovat.
Dobíjecí stanice se dělí na AC, které dobíjí střídavým proudem, a DC s dobíjením stejnosměrným proudem.
Pro domácí a firemní dobíjení pro vlastní potřebu většinou stačí AC dobíjecí stanice ve formě Wallboxu s jedním nebo dvěma výstupy. Pokud chcete nabídnout dobíjení třeba svým zákazníkům a pořídit si stanici pro tranzitní dobíjení, je vhodnější DC stanice, která má výrazně vyšší dobíjecí výkon a nabíjí rychleji.
Záleží na typu dobíjecí stanice. AC dobíjecí stanice s námi pořídíte od 26 900 Kč bez DPH. DC dobíjecí stanice máme v nabídce od 490 000 Kč bez DPH. Cena instalace se liší podle typu stanice a náročnosti připojení. U běžného AC Wallboxu cena instalace začíná na 10 000 Kč bez DPH.